Cauta scheme

Dipolul inchis radiaza in forma numarului 8 si are un randament mai mare ca dipolul deschis in sensul ca in partile unde are directivitate acopera o distanta mai mare.
Este mai pretentioasa la constructie, nerespectarea valorilor ducand la o functionare necorespunzatoare a antenei.

dipol inchis
Lungimea antenei se calculeaza astfel:

  • La = 145 / frecventa ( MHz )

Lungimea buclei se calculeaza astfel:

  • pt cablu de 75 : Lb = La x 0.8
  • pt cablu de 50 : Lb = La x 0.66

Lungimea buclei se da pt cablu intins, de la un capat la celalalt iar tresa metalica se uneste in punctele aratate si in desen.
Folosind un bec de 3 – 12 V se poate urmari simetrizarea antenei. Tineti becul de filet si atingeti cu partea de plumb antena, miscand becul de la un capat la celalalt, pe lungimea antenei.
Daca becul se stinge exact in mijlocul antenei inseamna ca este simetrizata.

Lungimea cablului coaxial de la antena la emitator trebuie sa fie egala cu multiplu de lambda, unde lambda = 298 / frecventa ( MHz ).
De exemplu, pt frecventa de 95 MHz, lambda = 3.13, deci lungimea cablului este N x 3.13, unde N este un nr intreg (1, 2, 3 …)

Find more projects

38 Responses to “Antena dipol inchis”

  1. Dany says:

    Nu prea am inteles nimic , De exemplu vreau sa emit pe frecventa de 80 MHz aproximativ . care vor fi dimenisunile cablului coaxial emitor-antena, lungimea antenei si bucla !

  2. andrei says:

    poi foarte simplu pt 80 mhz lumgimea dipolului tau va fi 1.81 m lungimea buclei daca folosesti cabu de 75 ohm va fi 1.45m iar daca folosesti cablu de 50 ohm va fi 1.19 m.in legatura cu cablu dintre emitator si antena e foarte simpu depinde cati metri ai intre antena si tx si il inmultesti cu 3.725.atat.sper sa iti fie de folos

    • tim says:

      Eu nu am inteles cu lungimea cablului ontre antena si tx adica daca cablul este de 14m vine 14*3,725=52,15 bun pana aici dar 52,15 ce este , ce rezulta?

      Mersi.

      • Marian says:

        Lungimea cablului dintre antena si emitator trebuie sa fie multiplu de lambda, de exemplu daca ai cumparat un cablu de 30 metri, tu folosesti doar N x Lambda. Sa zicem ca Lambda este 3.13 si tu ai 30 metri maxim de cablu cumparat, rezulta ca tu poti folosi maxim 9 x 3.13 = 28.17 metri sau mai putin, 8 x 3.13 = 25.04 metri si tot asa, 7 x 3.13, 6 x 3.13 …

  3. Robert says:

    Aceasi regula se aplica si la atena tv de receptie? Ma refer aici la bucla care se pune la o antena tv. Astept raspuns.
    Multumesc.

  4. eu says:

    salut,pentru frecventa 90.0 cu un cablu de 50 ohm ce lungime trebuie sa aiba dipolul eventual si bucla?sa inteleg ca nu merge lu-at dipolul de la o antena veche tv si pus direct trebuie facut special pt frecventa?

  5. Dan says:

    Cat de groasa sa fie teava? Care e cel maui bun material?

  6. Marius says:

    Va salut!!
    Acesta schema o pot folosii pt radio?
    mai exact locuiesc la 20 km de bucuresti si as fii interesat sa prin cat mai multe si cat mai bine posturile de radio din Bucuresti!!

    Mersii

    • pop says:

      daca vrei o receptie ok incearca o antena de pe dipol cluj am una si intre dealuri la 40 km de oras am posturii din orascu precizarea ca este pusa la 15 metri altitudine cu cablu de 50 omi si cu amplificarea inclusa de la producator 40 lei merge marfa super ok

      • Marius says:

        Poate cineva sami dea un site ceva unde pot cumpara o antena sau o schema sa fac una?

        PS: pop paote poti tu sa ma ajuti !!!

  7. altul says:

    Buna ziua, am confectionat un enitator FM, ca si antena are o bobina de 6 spire cu un diametru de 3 cm si un conductor de circa 10 cm care porneste din mijlocul bobinei. deci intrebarea mea este: cum sa leg aceasta antena la emitatorul meu? am observat ca pentru conectara la antena imi trebuie 2 puncte de contact, deci demontez bobina si leg direct antena?

    Multumesc

  8. io says:

    daca se incalzeste cablul foarte tare intre emitator si antena care este cauza?
    mentionez ca am cablu rg dinala negru gros, iar ca final blx15

  9. brunetelu says:

    as dori sa construiesc o antena cu 2 dipoli inchisi si sa ii pun unul sub celalalt in forma de + ca sa am acoperire mai buna aveti idee cum as putea adapta cei 2 dipoli?ca sa fie in regula!Stima

  10. cio says:

    vreau sa stiu ce antena trebuie pt.fm (sint foarte departe de orase)
    multumesc

  11. Mak says:

    Salut,

    O schema pentru antena de dimensiuni mici pentru UHF, are cineva?

    Multumesc,

  12. Eter says:

    Am un emitator de 15w fm,are iesire pe 50ohmi,dar l-am conectat pe antena cu cablu de 75ohmi,poate sa imi spuna cineva daca acest lucru ii reduce din putere.Multumesc mult

    • Da, vei avea o putere mai mica transmisa in antena.
      P = U x I si U = R x I => P = U x I2
      Daca maresti R, adica impedanta in cazul tau, rezulta ca la aceeasi U (tensiune) vei avea intensitatea I mai mica. O intensitate mai mica duce la o putere mai mica.

    • Andrei says:

      este destul de grava situatia, presupun ca nici la antena nu este facuta o bucla de adaptare, nu? Ia un cablu Trilan 240 de 50 de ohmi, si il tragi pana la antena si speri ca antena sa aiba o bucla de simetrizare de la 300 la 50 de ohmi, in caz ca este dipol inchis desigur.

  13. Eter says:

    Am conectat emitatorul la antena dip.inchis,bineinteles cu bucla de simetrizare,cu un coaxial de 50 ohmi si rezultatele au fost excelente,acoperirea este super.Inca ceva de remarcat,cu sarcina de 75 ohmi,finalul RD15HVF1 se incalzea destul de tare,chiar si cu un cooler.Multumesc celor care mi-au raspuns.

  14. Eter says:

    Va rog daca cineva imi poate da un sfat.Daca leg doua amplificatoare rf.a 15 watt.fiecare la un emitator pot sa obtin o putere out in antena de 30watt si daca e posibil?Multumesc.

  15. Tony says:

    Am o mare problema cu dipolul inchis. Stau la etajul 9 din 10 in zona turnu magurele din sudul bucurestiului si am o antena dipol deschis prinsa de balustrada de la balcon. Distanta de balustrada este de 2m in afara blocului. Antena este pentru receptie si partial pentru emisie. Am incercat dipolul din prima imagine si vreau sa va spun ca prinde majoritatea posturilor departate insa cu zgomot pe stereo, receptia fiind facuta pe un tuner technics st gt550. Daca indoi teava de la masa spre un sfert, adica cum ar arata ceasul spre ora 12 fara 20, dispare fashul de pe stereo. si apare cu tune 93.9 magic fm de la ploiesti. Daca elimin complect elementul de la masa, apar mai multe radiouri, ca best fm 88,3, puls fm 94,7 pro fm 106,2. Nu inteleg care e treaba cu masa daca o inclin sau o elimin ca imi creste receptia. Am nevoie urgent de o explicatie.

    • Eter says:

      La inceput spuneti dipol inchis si apoi vad ca il descrieti pe cel deschis.Pot fi mai multe cauze;antena sa nu fie dimensionata corect,sa nu respecte polarizarea pe care sunt emise posturile de radio[vertical sau orizontal],sa nu aiba bucla de simetrizare,cablu coaxial de calitate si o problema poate fi si reflexia datorata abstacolelor[cladiri].Incercati si dipolul inchis,mare atentie la constructie,daca detineti si un emitator o puteti simetriza conf.ex. cu beculetul de mai sus,foarte bine.

  16. Tony says:

    Dipol deschis am vreut sa scriu,insa din graba a iesit inchis. Am facut bucla aceea de adaptare si separat cea din cartea de antena unde se da si distanta ei per canal, am ales canal R5 si am pus-o si pe aceea. Nu se intampla nimic, adica tot scazuta este receptia. Daca scad masa la 40cm semnalele slabe cum este best fm 88,3 se apropie de blank, magic 93,9 incepe sa afiseze rds. Crede-ma ca m-am gandit la reflexii si am pus antena sus pe catargul de la colectiva blocului la 70cm de ea, si tot asa se petrece si in zona unde am vizibilitate peste bucuresti. Polarizarea semnalelor care le receptionez cu masa sczuta este cea verticala. Daca pun orizontal antena cu fata spre nord imi apar cateva radiouri, 102,5 cultural si pe 105 craiova. Daca strang masa cand e orizontala scade semnalul. Care e explicatia. Separat de aceasta problema, ce impedanta o avea o antena cu semnal de 78cm si masa de 40cm? Ma roade absurrditatea asta. Acum inteleg eu o chestie reala, daca emiteam cu un 3375 ma prindeam prost la un prieten dinspre billa de la bellu. O sa reemit cu acelasi circuit pe antena dipol deschis cum era, si il pun sa isi taie teava de la antena la 40cm sa vedem daca ma copiaza.

  17. Tony says:

    Inca o nota, daca fac bucla la dipol deschis, aceea de 54cm, care are scurt la un capat iar capele ei se monteaza invers pe dipol, masa la semnal si semnalul la masa, am imbunatatire doar in directia din fata si laterala din partea dreapta cum stau in spatele dipolului. Semnalele din spate le scade drastic. Am probat emitatorul pe antena dipol normal, masa semnal, si la acel prieten de pe langa billa de la bellu, intram cu fosnet. I-am zis ca sa scada masa la 40cm si sa suit pe bloc cu o teava taiata si gaurita, a desfacut-o pe cea de pe dipol si a pus-o pe cea scurta. Receptia semnalului meu a crescut de la slab la blank. Raman cu enigma asta, de ce daca scad masa la dipolul deschis semnalele slabe se aud mai bine? Am mai incercat o proba de emisie si cu dipolul deschis cu bucla care il am pus pe casa liftului , iar cu acesta ma lua si mai bine, dar nu cu mult.
    Separat astazi am luat un dipol inchis de la un bloc vecin, (lungime 163cm) si vreau sa subliniez, ca am probat cu emisie acest dipol. Rezultatul a fost mediocru, asta aboa ma receptiona, cand am pus partea lunga spre el. Cresterea sa sesizat cand am pus dipolul cu o laterala spre el, si semnalul iesise din pureci si se ducea usor spre blank la acest dipol inchis.Bucla si feederul le-am calculat pe 93.8 si am emis pe 93.8. Pe receptie dipolul icnhis e mai putin zgomotos pe orizontalaca intra mai bine decat dipolul deschis 102.5-ul si 105.0 de prin tara, iar pe verticala incepe sa prinda niste semnale perturbatoare gen pro fm pe 104.3mhz. Dupa ce am pus antena pe bloc am pozitionat radio pe 93.9 magic si abia il puteam copia cu laterala antenei spre el. Am inceput sa ma joc cu bucla. In timp ce desfaceam masa la bucla, am luat masa comuna de la coaxiale, pe partea cu firul singur de la bucla, adica cel fara feeder legat si 93,9 a intrat impecabil. Am ledat masa de la feeder cu masa la coaxialul care se prinde singur pe dipol si semnalul scazuse. Aici sa inteleg ca doar o singura chichita aduna semnalul util. Am probat emisie pe dipolul inchis cu masa luata la coaxialul singur de la bucla si la cel de la billa a crescut nitel, dar nu chiar cu blank perfect pe purtatoare fara sunet. In linii mari oricat invart de antene, depistez noi chestii pe care nu le-am mai intalnit. Aveti idee de la ce factori se produc aceste probleme si de ce antena functioneaza dezacordata mai bine decat o antena normala, ma da gata aceasta crestere a semnalului. Merci.

  18. dan says:

    este normal ce se petrece pe verticala deoarece antena nu are bucla, si separat nu are calcul corect la feeder. In momentul cand ai scurtat un element ai modificat lobul si nu impedanta. La emisie un dipol cu masa scurtata produce scaderea directei si cresterea reflectatei. La un dipol asimetric ref este mica spre un sfert fata de cel simetric caruia ii scade ref si ii creste directa.

  19. Ionut says:

    Cum fac o antena pentru 466 mhz ?
    Si bulca de cati centimetri trebuie sa fie ??

  20. George says:

    Bunaziua,
    aceasta antena se poate folosi si pentru receptia fm 88-108, sau numai pentru TX?

  21. dan says:

    salut as vrea sa construies o antena dipol inchis pt emisie pe frecventa 89.90 ce masuratori imi trebuie?

    • Eter says:

      Lungimea antenei a dipolului inchis va fi de 1m si 61 cm pt frecventa de 89,90mhz,restul masuratorilor raman aceleasi ca in desenul de sus.Atentie o sa ai nevoie si de bucla pt.simetrizare.

  22. fane says:

    Ce mi recomandati daca am un surplus de cablu intre rx si tx de vro 7m.Sa l sting col,sa il prind cumva desfasurat ori sa l tai la dimensiunea ce mi trebuie? Am inteles ca daca il sting colac..ar avea ceva influente in functionare.Multumesc anticipat.

  23. BOBI says:

    Va rog sa ma ajutai sa construiesc o antena de putere mare pe 4 – 6 MHz. Dati o schema daca puteti va rog.

  24. reko says:

    104.4 dipolinchis ce lungime trebuie cablu coaxial

  25. bendix says:

    am BA1404 si cristale de cuart de 38 de kh…