Schema codor stereo simplu

Aceasta schema de codor stereo este foarte simpla insa asigura codarea stereo a semnalului audio stereo in limite destul de bune.
Desi nu are pretentia de a fi un circuit profesional, acest multiplexor stereo este construit cu 2 circuite integrate MMC4066E si MMC4047 si un tranzistor BC547B.

Circuitul MMC4047 genereaza semnalul pilot de 19KHz si altul de 38KHz folosit de catre MMC4066E pentru realizarea multiplexarii. Semanul pilot de 19 KHz este cules de pe pinul 10 al 4047 si apoi este usor filtrat de circuitul R12-C7-R11. Pentru a ajusta frecventa reglati semireglabilul liniar R10 iar pentru volumul sunetului multiplexat la iesirea codorului stereo ajustati R7.

Folositi numai rezistente cu pelicula metalica sau cu zgomot foarte redus si condensatoare de 100nF conectate foarte aproape de pinii de alimentare a circuitelor integrate. Daca sursa audio contine semnalul de curent continuu adaugati la intrarea codoruluim, pe fiecare canal, cate un condensator de 0.47uF. In locul tranzistorului BC549C puteti folosi un alt tranzistor cu aceasi parametri sau cu un zgomot mult mai redus deoarece este esential sa folositi componente cu zgomot cat mai redus. Circuitele dintre piese si pinii pieselor trebuie sa fie cat mai scurte posibil. Daca vreti sa obtineti un semnal stereo cat mai clar folositi numai rezistente metalice, condensatoare ceramice, cabluri audio ecranate (atat pt intrare cat si pt iesire) si o sursa de 5V stabilizata si bine filtrata.

Am realizat acest codor stereo in tineretile mele si este destul de bun, are o separatie stereo de aproximativ 70% (in decibeli nu stiu sa va spun). L-am folosit impreuna cu acest emitator FM.

Componente circuit codor stereo

R1 = R2 = 68K
R3 = R4 = 270K
R5 = 22K
R6 = 2.2K
R7 = 50K
R8 = R12 = R14 = 10K
R9 = 12K
R10 = 10K semireglabil liniar
R11 = 47K
R13 = 50K semireglabil
C1 = C2 = C7 = C8 = 1nF
C3 = C4 = C5 = C9 = C10 = C12 = 100nF ceramic
C6 = 10uF
C11 = 620pF
IC1 = MMC4066E
IC2 = MMC4047
T1 = BC547B, BC549C

Schema codor stereo

schema codor stereo

You may also like...

5 Responses

  1. cipry says:

    Buna.

    Am facut acest codor stereo merge ok dar volumul se aude incet este dat la maxim din R7.Am conectat audio la emitator fara codor se aude tare.

    Care sa fie cauza?

  2. cipry says:

    A mai facut cineva acest codor?

    Cum pot sa obtin un volum mai mare la iesirea codorului?

    • Gogu electronistu says:

      Probabil că impedanţa de intrare a modulatorului FM este mică, de ordinul a 1-3 kohm; încearcă să foloseşti un repetor pe emitor cuplat între ieşirea codorului şi intrarea modulatorului FM. Dacă nici aşa nu eşti mulţumit de nivel, foloseşte un etaj de amplificare cu un tranzistor, dar ai grijă să nu supramodulezi !

      • Gogu electronistu says:

        Acum m-am uitat şi pe schema de emiţător FM dată de autor; impedanţa de intrare a modulatorului FM (cele două diode varicap şi piesele aferente) este de ordinul a 100 Kohm! La tine cam ce valoare are?

  3. cipry says:

    Eu am facut acest emitator http://www.elkit.ro/articles.php?article_id=15

    la care am atasat acest codor.

    Poze cu ce am lucrat eu aici pagina de jos

    http://sateliti.info/showthread.php?21559-Emitator-FM-88-108-Mhz&p=176713#post176713

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *