Emitator FM 10 W filtre kt922 bly93 blx95

Aceasta este schema unui emitator FM de putere moderata (aprox 10W), stabilitate crescuta (dar nu perfecta) si avand foarte putine armonici la iesire.

Partea esentiala a acestui emitator FM este compusa din cele doua filtre, unul trece banda care daca este reglat corespunzator lasa sa treaca doar frecventele cuprinse intr-o banda de 12 MHz si al doilea filtru trece jos care atenueaza frecventele ce depasesc 125 MHz.

Existenta acestor 2 filtre aduce un avantaj acestui circuit folosit ca emitator FM si anume faptul ca armonicile superioare (a 2-a armonica mai ales) sunt atenuate foarte mult insa dezavantajul il constituie faptul ca aceste filtre sunt greu de aliniat si la o realizarea necorespunzatoare nu veti regasi frecventa de emisie dorita la iesirea emitatorului.

Schema emitator FM 10W

emitator fm 10w filtre
In punctele indicate pe schema puteti conecta ori tensiunea de control de la o sinteza de frecventa ori direct montajul realizat cu stabilizatorul 7805. Socul de pe intrarea audio are rolul de a taia frecventele RF ce s-ar putea strecura prin cablul audio folosit.

Oscilatorul impreuna cu bufferul realizat din cei 2 tranzistori T2 si T3 trebuie ecranat foarte bine de restul montajului. De asemenea ecranati filtrul trece banda si filtrul trece jos de la iesire emitatorului. Fiecare etaj trebuie ecranat cu o placuta metalica de cel putin 1 mm grosime, altfel eficacitatea filtrelor va scade deoarece se vor realiza cuplaje inductive intre bobinele din emitator, transferandu-se enerigie de o anumita frecventa de la un etaj la altul, la iesire existand foarte multe armonici.

In etajul final al emitorului FM folositi numai trimeri metalici (sunt exclusi trimerii ceramici) deoarece aceasta putere este suficient de mare pentru a defecta trimerii slabi.
Reglajul acestui circuit de emitator stabil in banda de 3 metri ce cuprinde frecvente de la 87.5 MHz pana la 108 MHz este destul de simpla dar importanta. Reglajul se face intotdeauna dinspre oscilator spre iesire. Pentru inceput este recomandat sa nu alimentati etajele realizate cu T4, T5 si T6, apoi rotiti din multitura liniara de 10K pana obtineti frecventa dorita din oscilator.

Realizati o mica undametru sau sonda rf pentru a regla fiecare etaj in parte. Alimentati etajul cu T4 si folosind sonda rf conectata in baza T5 reglati trimerul de 6-40pF din colectorul T4 pana obtineti maximum de putere RF.

Acum puteti observa daca filtrul trece banda functioneaza corect astfel: aduceti frecventa RF cu cel putin 12 MHz fata de puctul in care va aflati si apoi reglati iar trimerul din colectorul lui T4 pentru a observa daca mai obtineti putere RF in baza lui T5. La reglajele realizate de mine banda de trecere era chiar mai ingusta si era de aproximativ de 7 MHz.

Daca filtrul trece banda este aliniat si totul este ok pana la acest pas, atunci este momentul sa alimentam etajele cu T5 si T6 ale emitatorului. Aici lucrurile se complica deja deoarece avem deja o putere de aproximativ 2W ce cade pe baza lui T6 de aceea este recomandat sa urmariti sa nu se arda rezistenta de 10Ω din baza T6.


Conectati acum o sonda RF de impendanta 75 sau 50Ω la iesire emitatorului. De asemenea montati un ampermetru pe alimentarea tranzistorului final pentru a urmari sa nu depasiti curentul maxim admis de acesta. Regland trimerii din colectorul lui T5 veti observa o variatie a tensiunii inregistrare de sonda RF ce trebuie prevazuta cu rezistente ce suporta puterea acestui emitator. Reglati pentru puterea maxima, apoi treceti la etajul final regland cei doi trimeri de la iesire tot pentru puterea maxima. Retineti ca daca filtrul trece jos nu este realizat corespunzator la iesirea emitatorului nu veti regasi frecventa dorita ori atenuarea se realizeaza la o frecventa mai inalta.

Opriti alimentarea si conectati antena printr-un reflectometru. Dupa alimentare reglati din nou trimerii emitatorului dinspre oscilator spre antena pentru un maxim de indicatie a undei directe inregistrata de reflectometru.
In functie de tensiunea de alimentare folosita alegeti tranzistorii din tabelul de deasupra si veti obtine puterile indicate. Nu uitati sa ecranati fiecare etaj in parte si cel mai important sa ecranati cu tabla de cupru cele 2 filtre pt a elimina orice interferente .

You may also like...

48 Responses

  1. beby says:

    CU UN SINGUR KT 922 ESE O PUTERE DE 9W.CINE VREA KT922/

    • radio crazy says:

      pentru 9 wati falosesti kt 907 in locul la kt 925 folosesti 2n3866 sau bfw 17 iar in loc de kt 922 poti folosi kt 904=5 wati kt 907 sau 2n4933 si obti mai mult de 10 wati

  2. ene says:

    cumpar tranzistorii si eventual tot ce mai ai din piese.gopate@yahoo.com

  3. dragos says:

    emitatorul asta nu e bun de nimic

    • marius says:

      Mie mi se pare o schema de emitator foarte reusita, explicatiile sunt detaliate iar schema prezinta si variatii de folosire a componentelor in functie de tensiune.
      Poate tie nu ti-o fi functionat din cauza ca nu ai facut filtrele bine.

  4. gabry says:

    dragos ne face placere intentia ta de avertizare dar macar lamureste-ne pana la capat de ce nu e bun….da si tu niste argumente..din ce pdv nu e bun????

  5. dragos says:

    schema nu e buna deoarece chiar daca este facut pe cablaj scoate armonici la iesire cazand si in alte benzi cum ar fi tv, politie etc. El poate fi folosit doar daca i se ataseaza o sinteza pll pt control digital atunci este cu siguranta sigur pt a putea fi folosit

    • Marius says:

      Dragos, sinteza pll nu elimina armonicile ci doar mentine stabilitatea frecventei generate de oscilator, de fapt sinteza modifica continuu tensiunea de alimentare a diodelor varicap pentru ca acestea sa aibe valoarea capacitatii la nivelul necesar mentinerii frecventei la valoarea dorita.

  6. dragos says:

    mai bine daca vreti sa faceti un emitator simplu si ff stabil faceti unul cu cuart il puteti gasi pe acest site, este mult mai bun daca nu aveti sinteza fm si sunteti siguri ca frecventa va ramane aceeasi. Dar oscilatorul cu cuart nu se poate modula; sinteza le face pe amandoua si modulatie si stabilitate

  7. viorel says:

    are cineva un cablaj ?daca nu sa separe cineva in poza etajele si as putea face eu cablaju.

    eu nu vreau sa folosesc osilatoru asta vreau sa folosesc un emitator fm stereo cu BA1415 dintr-un emitator mp3 de masina http://members.home.nl/c.k.rf-design/ aici e schema si cablajul

  8. geani says:

    cumpar emitator fm maxim 15 w 0722989481

  9. PA maker says:

    v-am oferit de atatea ori cererea de a colabora…totul are o limita totusi! Multumesc…Bafta cu aceasta pagina! Ori nu sunte-ti serios ori…nu va pasa de pagina!

  10. Jijell says:

    Seriosi poate nu “sunte-m” dar oricine cat de cat avizat stie ca fara o sinteza PLL si filtre bine aliniate nu mai faci mare lucru in ziua de azi, ca intri peste cineva sigur.

    Mai bine va cumparati modulatoare FM si va faceti amplificatoare la alea. Singura problema e ca trebuie 2-3 etaje de amplificare cu piese SMD ca sa ridice semnalul modulatorului suficient cat sa se poata ataca un final de putere. Eu lucrez acum la asa ceva, daca iese bine o sa postez schema.

  11. Jijell says:

    De abia am terminat de lipit piesele dar deja arata promitator. La inceput nu imi amplifica aproape deloc, pana am vazut ca uitasem condensatorul de cuplaj dintre cele doua etaje… Ca idee, montajul este bazat oarecum pe asta: http://rfcircuits.blogspot.com/2008/05/ipod-stereo-fm-transmitter-1w.html

    Insa din moment ce acei tranzistori nu se gasesc la noi, l’am facut cu BFR93A (80 bani bucata, dar SMD asa ca trebuie neaparat imprimanta laser pt facut cablaj). Pt ca duc mai putin curent decat cei din montajul original, am pus 2 in paralel in primul etaj, si 3 in cel de’al doilea. Inca nu am un final de 1W sa vad daca ofera destul semnal pt el, dar o sa’mi cumpar saptamana viitoare.

  12. viorel says:

    de unde anume se extrage semnalul la un modulator fm auto ptr.a fi amplificat mai mult ca nu imi dau seama.

  13. radio crazy says:

    atentie cu modulatoarele auto oscileaza incontrolabil “”scuipa”” atat armonica 2 cat si 3 si 4 nu cred ca se pot suprima un spectru atat de mare de frq optati pt un oscilator “tinut” cu pll

  14. Jijell says:

    @ viorel: In general au legata antena pe linia de 12v cu un condensator de valoare mica, ca sa se propage prin caroseria masinii. Daca demontezi un modulator vei vedea ca unul din firele ce leaga cele 2 placi se numeste “ANT”. Il urmaresti pana pe placa principala, si de acolo iei semnalul printr’un cond de 30 pf (ca sa obtii 50 ohmi, impedanta standard, un condensator de valoare mai mica va scadea semnalul iar unul mai mare poate defecta modulatorul).

    @ radio crazy – modulatoarele auto sunt stabilizate PLL. Scuipa armonici pt ca nu prea conteaza la 1mW… Oricum amplificarea unui semnal atat de mic trebuie facuta in clasa C asa ca tot va da cu armonici in prostie. Filtrarea o faci dupa amplificatorul final. Vezi http://wa4dsy.net/filter/filterdesign.html

    Eu mi’am construit amplificatorul, m’am jucat ceva cu el atunci, merge destul de bine. Bate 4 blocuri si asta tinand cont ca am antena in camera. Momentan astept ocazie sa’l incerc cu antena pusa undeva afara. O sa pun si schema cand o gasesc… cablajul doar daca ma rugati frumos. Cine nu stie sa faca un cablaj nu cred eu ca stie sa lipeasca tranzistori SMD.

  15. Jijell says:

    Daca are cineva nelamuriri, nu, nu mi’am mai luat final de putere. La iesirea amplificatorului cu tranzistori SMD am aprox 300mW… calculat dupa consum si dupa cat de mult se incalzeste o rezistenta pusa pe iesire. Nu am aparatura specializata in afara de un osciloscop analogic cu banda de 100MHz, iar FM’ul fiind la limita lui de banda, nu e tocmai precis. Pot doar sa spun ca semnalul nu arata prea frumos la iesirea amplificatorului, insa nu deranjeaza TV’ul cu armonicile, cum am mai patit cu emitatoarele simple.

    Am gasit si schema. http://img213.imageshack.us/i/amplificatormodulatorfm.png/

    Cateva precizari (care oricum sunt mentionate in articolul ala cu emitatorul pt ipod): Bobinele din colectorul tranzistorilor le’am furat de pe o placa de baza defecta. Cele notate cu FB (Ferrite Bead – margea de ferita) le’am gasit pe o placa de monitor. Daca cautati pe gogu va spune el cum arata. Iar partea de la iesire e facuta sa’mi dea mie frumos in simulare… in realitate trimerii si bobina vor avea cu totul alte valori in functie de antena. Maine pe lumina fac si o poza cu placa mea, ca se reflecta urat flashul de pe cositor.

    http://img213.imageshack.us/i/amplificatormodulatorfm.png/

  16. dari says:

    …..sunt prea multe bobine!!! nu mi se pare o schema excelenta, am prezentat-o profei de electronica (40 ani experienta in domeniu) si ea mi-a spus problema cu bobinele.

  17. nyck says:

    AR FI BINE SA FIE MAI CLARA SI MAI MARE IMAGINEA D EPE ACEST SITE AN REST E SUPER BUN EMITATORUL EU AM UNULSI E PERFECT CONTROLOABIL STABIL CALITATE SUNET BHUN AMINSTALAT SI UN CODOR STEREO E E QU MULT MAI BUN

  18. Nu Conteaza! says:

    Eu zic sa va lasati de astea cu RADIO PIRAT…acum vreo 3 zile m’am trezit cu CNA-ul si cu niste domni de la compania BLUE AIR…pe movtiv ca “postul meu de radio” bruia turnul de control
    PS:Emitaorul care il aveam mergea cam la 50-60 de KM:D

  19. mangeac says:

    e foarte tare schema emit in fm de 10 ani si nu ma luat niciodata am emis si cu 400 de vati reali si o directiva ca antena

  20. mangeac says:

    glumeam ma

  21. Daniela says:

    nu vezi cate piese pentru 10 W? Cine sta sa le puna ca sa ia amenda penala?

  22. Daniela says:

    Se pot face bune si comercializate pentru cei care au licenta sau doresc sa obtina licenta

  23. Bogdan says:

    e cam pff schema am incercato nu se merita efortu si + de asta super armonici ;))

  24. radio crazy says:

    cu mici modificari si cu atasarea unui PLL si a unui amplificator cu 2T930 va functiona ireprosabil dar pt cei fara experienta in domeniu e greu sa realizeze un astfel de montaj

  25. radio crazy says:

    jijell te bucuri ca ai un PLL folosond un modulator????????? incearca sa realizezi un PLL cu TSA 5511 sau SAA1057 si partea de comanda cu un microcontroler cu care “”ataci”‘un oscilator la care amplifici semnalul cu cu un banal BFR96 obti cam 400 mW suficient cat sa deschizi un 2N3553 urmat de un BLY91 si un KT 930 din care scoti 60 Wati lejer la 24v sa nu discutam de BLX15 BLW 96 sau BLF278 la care lucrez acum

  26. radio crazy says:

    pentru nelamuriri si pentru cei pasionati ma gasiti la ID floryn_fantastick

  27. cipry says:

    aici nu mai raspunde nimeni?

  28. Old Pirate says:

    Ba Da..Scoateti pre polarizarea din prefinal…si adugati inca 2 celule la filtrul pi

  29. Old Pirate says:

    Ba da…Scoateti pre polarizarea din prefinal …si adugati inca 2 celule la filtrul pi

  30. jijell says:

    @ radio crazy: Mersi ca ai dat un nume de integrat de sinteza care se mai gaseste, toate schemele de le’am vazut pana acum erau cu integrate de negasit.

    O sa ma apuc la vara de treaba… am mai cunoscut un pirat (radio power) care a zis ca ma ajuta cu elementi pt antena si finali. De ceva timp nu ma mai lasa sa postez aici, nu’mi mai apareau comentariile. Am facut rost de final cu KT920B, dar nu se deschide cu ampliful ala cu SMD’uri, am inteles ca trebuie 3W la intrare, mai trebuie un etaj.

  31. Radio crazy says:

    Jijel uite i-ul meu si mai vb. floryn_fantastick

  32. liviu says:

    Vand emitator fm cu sinteza stereo digitala si RDS + amplificator de maxim 25 watti,se poate regla puterea.pret foarte bun.pentru detalii pe mess liviu1990ro

  33. MARIUS says:

    LA VARA AMI FAC EMITATOR LA TARA MERGE SA BAG MANELE

  34. toni says:

    Donez bgy,kt,2n3866,2n4427

    • ADY26 says:

      salut Toni.. sunt interesat de un 2n4427 sau kt … fac cinste… las-mi o adresa de contact sau telefon te rog. Multumesc!

  35. serj says:

    cumpar emitator radio calitativ (in banda FM 87.5 – 108) . scriti pe atomiktv@gmail.com

  36. Tony says:

    Va salut dragilor, am optat in a simula si proiecta aceasta schema pentru a va posta un rapsuns exact. In primul rand dupa primul filtru pe orice simulator apar subarmonici urmate de zgomot de spectru.
    In partea finala apar armonicile 3-4-5 la o valoare destul de mare. Acum va spun in practica de a rezultat, in primul rand in timp ce acest montaj emite pe toata banda fm am broom iar posturile apropiate pline de paraziti. Unda radio vazuta pe un analizor spectric arata oribil avand lateralele fata de purtatoarea din centru egale, si continuand cu peste 3 cioate ale purtatorii, deci se deduce ca este dura purtatoarea, iar dupa atasarea unui codor stereo va avea o deviatie de peste 85khz iar dupa atasarea unui codor rds se duce in 92khz.
    Detin acasa schema clasica cu pic tsa5511 de la enigma care se manifesta cu 4 armonici pe analizor si sinteza pira cu pic si saa1057 care are are peste 6 armonici pe analizor. Va urez succes.

  37. Tony says:

    iata sinteza radio enigma vazuta pe analizor http://imageshack.us/photo/my-images/202/9u84.png/

    iata si schema aceasta pana la primul filtru vazuta pe analizor
    http://imageshack.us/photo/my-images/6/eq4v.png/
    se vede diferenta dintre o purtatoare corecta si una incorecta cu lateralele fata de purtatoare foarte puternice plus zgomot lateral inainte si dupa frecventa pe care se emite.

  38. radio Crazy says:

    dispun spre vanzare sinteze cu SAA1057 atat cele analogice cat si cele cu afisaj si sinteze cu TSA5511 cu step de 100 khz dar si amplificatoare de pana la 100 wati

  1. 22/04/2011

    […] ¬†www.schemeelectronice.com/4/emitator-10-w-2-filtre-kt922-bly93-blx95/ Taguri: Control numeric sau computer numerical control (CNC) Legea lui Ohm Nici un […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *